Regler for konkurranser på Sosiale Media i 2024

Skal du holde en konkurranse/giveaway på sosiale media? Her er noen ting du må forholde deg til

Personvern og samtykke har fått mye oppmerksomhet de siste årene, også innenfor sosiale medier og konkurranser. Her er det lover og regler som gjelder som kan få alvorlige konsekvenser dersom de brytes. Noen relevante lover for markedsføring av konkurranser er markedsføringsloven, åndsverksloven og personopplysningsloven (GDPR). Det kan være lurt å holde seg oppdatert på disse.

Det kan være komplisert å sette seg inn i, men det er verdt det for å holde en god giveaway! Å holde konkurranser er en nyttig måte å engasjere og få et bedre forhold til sine følgere på, så lenge man gjør det riktig.

Målet med denne artikkelen er å gjør det enklere for deg å arrangere konkurranser og giveaways på sosiale medier. Vi fokuserer primært på “do’s and don’ts” i henhold til relevant lovgivning og konsekvensene av å ikke følge reglene. Samtidig deler vi nyttige tips og triks, og noen morsomme fakta relatert til emnet!

Bilde fra luke 4 i Nordnorsk Marinesenters julekalender fra 2023. Julekalenderen skapte mye engasjement blant følgere og alle involvert i produksjonen koste seg.

Bilde fra luke 4 i Nordnorsk Marinesenters julekalender fra 2023. Julekalenderen skapte mye engasjement blant følgere og alle involvert i produksjonen koste seg.

Hva er lov og ikke lov på Facebook og Instagram?

Når du vurderer hvilke plattformer du skal bruke for å publisere konkurransen din, er det viktig å huske at hver plattform kan ha sine egne retningslinjer for markedsføring. For å kunne unngå de fleste fallgruvene her er et tips at du kan holde konkurransen på din bedrifts nettside og bruke sosiale media primært til å vise folk dit.

Facebook og Instagram er to veldig vanlige plattformer å bruke til markedsføring, så her tar vi for oss en liste over det vi tenker er mest relevant av hva som er lov og ikke lov å gjøre der. Listen er ikke uttømmende.

Lov - Dette kan du be folk om å gjøre:

Ikke lov - Dette kan du ikke be folk om å gjøre:

Eksempler på innlegg som bryter regler og retningslinjer på Facebook

Fun fact: Ødelegger "Tag gjerne" eller "del gjerne" algoritmene? 

Det er en kjent praksis å inkludere setninger som "Tag gjerne en venn" eller "Del gjerne med dine venner og bekjente" i markedsføringsinnhold, og dette er ikke ulovlig. Det kan være hensiktsmessig å benytte seg av slike setninger, da folk ofte reagerer ved å tagge eller dele innholdet som følge av dette. Imidlertid er det en pågående debatt om hvorvidt plattformer som  Facebook kan ha algoritmer som identifiserer slike praksiser, og om dette kan ha en negativ innvirkning på synligheten og rekkevidden til innleggene.

Basert på vår erfaring har vi ikke observert at slike praksiser har påvirket synlighet og rekkevidde for FRAMINORD, verken organisk eller gjennom betalt markedsføring.

Hvis dette høres overveldende ut, kan det være lurt å få inn profesjonelle markedsførere for å holde konkurranser for din bedrift.

Trenger du hjelp til å holde en konkurranse? Ta kontakt her!

Fun fact: Ødelegger "Tag gjerne" eller "del gjerne" algoritmene? 

Det er en kjent praksis å inkludere setninger som "Tag gjerne en venn" eller "Del gjerne med dine venner og bekjente" i markedsføringsinnhold, og dette er ikke ulovlig. Det kan være hensiktsmessig å benytte seg av slike setninger, da folk ofte reagerer ved å tagge eller dele innholdet som følge av dette. Imidlertid er det en pågående debatt om hvorvidt plattformer som  Facebook kan ha algoritmer som identifiserer slike praksiser, og om dette kan ha en negativ innvirkning på synligheten og rekkevidden til innleggene.

Basert på vår erfaring har vi ikke observert at slike praksiser har påvirket synlighet og rekkevidde for FRAMINORD, verken organisk eller gjennom betalt markedsføring.

Eksempler på innlegg som bryter regler og retningslinjer på Facebook

Hvis dette høres overveldende ut, kan det være lurt å få inn profesjonelle markedsførere for å holde konkurranser for din bedrift.

Trenger du hjelp til å holde en konkurranse? Ta kontakt her!

Tips og triks

1. Første setning er avgjørende

“KONKURRANSE ​​💥 Vinn et påskeegg!” Ble du interessert nå? Det ble jeg.

2. Beskrivelsen er VIKTIG

Hva vinner man, hvordan vinner man, og når og hvordan trekkes vinneren? Dette bør du ha med i beskrivelsen til den ovennevnte påskeeggkonkurransen:

“KONKURRANSE ​​💥 Vinn et påskeegg!

Påsken nærmer seg, og vi ønsker å gi bort et påskeegg med MASSE godis til en heldig vinner.

1. Følg oss på FB
2. Lik innlegget

 Tag gjerne en venn du skal nyte påskeegget med 🐣
Vinneren annonseres i en egen post på vår profil 5. Mars.2028″

3. Blikkfang! Innholdet må få folks oppmerksomhet

Det lønner seg ofte og er typisk og skrive for eksempel “GIVEAWAY” med store hvite bokstaver over et bilde. Bruk av video er også tydelig og ryddig, og får folk til å stoppe opp istedenfor å scrolle videre.

4. Annonser vinneren med en egen post

Gjerne annonser det når premiene er delt ut. Du kan for eksempel gratulere vinneren i en post, med personopplysningsloven i bakhodet hvis vinnerens navn skal publiseres.

5. Kjør betalt annonsering

Betalt annonsering anbefales for å øke rekkevidde og engasjement.

Blikkfang! Her er det tydelig at det er giveaway på gang. Bildene er fra FRAMINORDS egne innlegg for Nordnorsk Marinesenter og Nordnorsk Motorsenter.

Blikkfang! Her er det tydelig at det er giveaway på gang. Bildene er fra FRAMINORDS egne innlegg for Nordnorsk Marinesenter og Nordnorsk Motorsenter.

Do's and don'ts når du poster en konkurranse

Do's
Don'ts

Trenger din bedrift hjelp til å holde en konkurranse?

Sjekk ut våre tjenester for å få oversikt over hva vi kan tilby - eller kontakt oss!

Våre tjenesterKontakt oss

Flere nyheter