Rootsfestivalen er en betydningsfull kulturbegivenhet på Helgeland, og den kjennetegnes av sin varierte feiring med flott musikk og fellesskap. Det er den største kulturbegivenheten på Helgeland, og hvert år tiltrekker den musikk- og festivalentusiaster som reiser hit med bil, fly og båt for å delta på denne spesielle festivalen.
Målet var:
Under festivalen hadde vi med oss innholdsprodusent Joakim, som var til stede gjennom hele dagen og kvelden. Han arbeidet intenst med redigering av innhold til langt på natt for å sikre at vi hadde ferdige produkter som kunne publiseres tidlig neste dag og inspirere festivaldeltakerne.
Henriette, vår rådgiver og ansvarlig for sosiale medier, begynte tidlig om morgenen og jobbet med å tilrettelegge og publisere Joakims redigerte innhold. I tillegg til dette arbeidet vi også med å utvikle grafisk design for å formidle dagens program.
Hva lagde vi?
Ønsker du innholdsproduksjon? Ta kontakt her!
Når vi dekker en festival gjennom innholdsproduksjon, har vi som mål å kontinuerlig dele oppdateringer slik at deltakere og følgere kan holde seg oppdatert om hva som har skjedd og hva som er i vente. Sosiale medier fungerer som en viktig del av festivalens kundeservice, der vi deler informasjon om hva som er verdt å oppleve på festivalen og viser frem de mest minneverdige øyeblikkene for å styrke festivalens merkevare. Vi fokuserer på å være en pålitelig støttespiller, som hjelper festivalen med å kommunisere innholdet jevnt og effektivt.
For festivalen er dette kostnadseffektivt, samtidig som det skaper mersalg og i tillegg formidler budskap og merkevarebygging.
Under sosiale media-dekningen av festivalen har vi hatt følgende i fokus:
Hypping posting på sosiale media, outsourcing av kundeservice der vi både svarer på digitale henvendelser og engasjerer følgere under festivalen, i tillegg til formidling av budskap som er viktig for festivalen å få ut. Og sist men ikke minst – mersalg.
Kunder som ønsker markedsføring tenker ofte kortsiktig: MERSALG! Dette er også ord som kan slenges hit og dit, i ville vesten –
Her er noen eksempler på hvordan vi hjalp til med å bruke følgertallet nyttig, og skapte mersalg:
Rootsfestivalen produserte 200 merch-hatter som en test. Etter en treg start med kun 20-30 solgte hatter på dag 1, lanserte vi en effektiv SoMe-video som markedsførte hattene. Denne videoen overbeviste potensielle kjøpere så godt at alle hattene ble utsolgt samme dag etter at videoen ble publisert.
Neste år trenges det enda flere hatter! Se innlegget på instagram >
Rootsfestivalen fokuserer på bærekraft, men året før oppdaget de at mange ikke var klar over muligheten til å pante plastkopper. I år startet vi med å lage en video som forklarte pantingsprosessen. Fra dag en hadde folk i stor grad benyttet seg av pantingen for å opprettholde Rootsfestivalens bærekraftige tiltak.
Sammen sikrer vi en mer bærekraftig festival til neste år! Se innlegget på instagram >
Gjennom festivalen på tre dager økte vi følgertallet fra 2750 til 3100+. Dette hadde ikke forekommet uten kontinuerlig posting av godt innhold og interessant SoMe-innhold. Story var oppdatert kontinuerlig med nytt innhold, og den digitale kundeservicen besvarte vi for å hjelpe til med mersalg og “lokke” folk til festivalområdet.
Psst – Vi har også noen triks for å få de som besøker profilen vår, men ikke følger oss, til å bli en del av vårt følgerfellesskap 😉
I dagens digitale tidsalder spiller effektiv dekning på sosiale medier en avgjørende rolle i suksessen til et arrangement. Gjennom innovative markedsføringsstrategier kan vi skape minneverdige øyeblikk og dyrke en følelse av fellesskap. Vårt mål er å være en inspirasjon for fremtidige prosjekter innen arrangementdekning og sosiale medier markedsføring.
XO XO, FRAMINORD
Gå til Rootsfestivalens nettside her <<
Sjekk ut våre tjenester for å få oversikt over hva vi kan tilby - eller kontakt oss!
Våre tjenesterKontakt oss