FRAMINORD sponset "Gi litt" med digital markedsføring og ny webside

Vi sponset veldedig organisasjon "Gi litt" med økt synlighet og ny webside.

“Gi litt” er en frivillig, ideell organisasjon basert i Bodø. Det hele startet under COVID-19-pandemien da et par kvinner bestemte seg for å ta samfunnsansvar. I 2020 organiserte de en innsamlingsaksjon for sitt Påskeaksjon-prosjekt, med mål om å samle inn påskekos til de som trengte det. Siden den gang har de fortsatt sitt arbeid med flere prosjekter, også i samarbeid med Bymisjonen.

"Vi ønsker å gjøre en forskjell for de i Bodøs lokalsamfunn som har behov for hjelp, oppmerksomhet og bistand på ulike måter."

Hvert år er det alltid like nervepirrende for damene hvor mye penger og gaver de får samlet. Forventningene er kanskje satt, og man har sevlfølgelig lyst å hjelpe flest mulig. 

Da konsernet vi er en del av fikk spørsmålet om sponsing, bidro Nordnorsk Marinesenter med en sum på 10 000 kr og vi i FRAMINORD sponset digital markedsføring til en verdi på rundt 65 000 kr. 

Astrid-Marie, Annicken og Marie fra organisasjonen Gi litt. Bilde fra Kontrafei Media.

Vi hjalp til med tre ting: digital markedsføring, kreativ rådgivning og ny webside!

Vårt mål var å få inn flere bidrag gjennom å øke synlighet, samt å lage en renere og mer troverdig portefølje gjennom oppdatering av nettsiden. 

Steg 1: Kartlegge forbedringspotensiale

Med begrensede ressurser og tidsfrister som nærmet seg, var det nødvendig å handle raskt og effektivt. Vi så tidlig at de, som vi ser hos mange andre, kunne gjøre mye på markedsføringen for å sikre seg større engasjement og innsamling, også på kort tid. ​

Steg 2: Økt synlighet KUN med organisk markedsføring

I denne omgangen tok vi ikke over noen sosiale media profiler, alt av posting ble utført av “Gi Litt” selv. Det ble heller ikke lagt inn noe budsjett på betalt annosering på facebook/instagram som normalt sett er største bidragsyter til bedre konvertering. Basert på tid og ressurser var fokuset “hva kan vi få til kun med organisk markedsføring og word of mouth”.

Grep vi gjorde som økte synligheten "i siste liten":
Lurer du på hvordan du kan sette opp en giveaway? Les om hvordan du gjør det her!

Step 3: Ny webside og tanker om videre digital markedsføring

Organisasjonen hadde en hjemmeside som de kunne administrere selv. Vår erfaring som markedsbyrå viser at slike oppgaver ofte blir nedprioritert når bedrifter har mye annet på agendaen. For “Gi litt”, hvor alle er frivillige med egne jobber ved siden av, var enkel administrasjon avgjørende. 

Vi sørget for at den oppdaterte nettsiden fortsatt bar organisasjonens preg og var lett gjenkjennelig. Samtidig forbedret vi brukervennligheten både for organisasjonen og besøkende.

Annicken Barøy Markussen fra Gi litt og vår webdesigner Sunniva

Annicken Barøy Markussen fra Gi litt og vår webdesigner Sunniva

Nytt navigasjonsoppsett

Gammelt: Manglende klarhet, lav fargekontrast og ustrukturert oppsett.

Navigasjonen ga for mye info på en gang og manglet tydelig inndeling, noe som gjorde det vanskelig å filtrere ut hva som var viktig og ikke. Mangelen på fargekontrast og overveldende bruk av grønn hindret også lesbarhet.

Nytt: Tydelig og ryddig med gode fargekontraster

Vi laget en enkel og intuitiv navigasjonsstruktur som gjør det lett for besøkende å finne det de leter etter. Fokuset var på å lage en klar og forståelig layout og forbedre lesbarhet.

Nettsiden manglet en bloggfunksjon og hadde utfordringer med responsivt design, spesielt for mobilbruk. Vi fokuserte på å gjøre det enklere for organisasjonen å oppdatere nettsiden og skape et bedre brukermiljø. Derfor implementerte vi en enkel bloggfunksjon med opplæring, samlet alle artikler under en “Prosjekter og Nyheter”-seksjon og sikret enkel oppdatering og SEO-optimalisering.

Blogg: Alle oppdateringer på et og samme sted

Den nye bloggsiden er oversiktlig for besøkende, samtidig som den gjør det enkelt for organisasjonen å legge ut innlegg.

Konsekvent design

På hovedsiden manglet det vesentlig informasjon som førte til at besøkende måtte navigere gjennom flere sider for å få en forståelse av organisasjonens formål og virke.

Samtidig var det utilstrekkelig tydelig og enkelt for besøkende å forstå hvordan de kunne bidra. Vi har implementert forbedringer, blant annet gjennom strategisk bruk av linker og knapper, for å gjøre det mer tilgjengelig og inviterende for folk å delta aktivt.

Gitt begrensede ressurser og fravær av dedikert webdesign-personell, er det essensielt at organisasjonens nettside er enkel å administrere internt. Vår prioritet har vært å tilby et intuitivt og konsistent design, slik at alle medlemmer kan oppdatere innholdet uten å risikere inkonsekvenser eller tap av profesjonalitet

Lekent og stilrent

Vi har beholdt lekenhet i designet og lagt til en stilren og proff vri på det. Vi er kjempefornøyde med resultatet, og håper “Gi litt” vil få nytte av det i lang tid fremover!

Trenger du en ny webside eller hjelp med digital markedsføring?

Sjekk ut våre tjenester for å få oversikt over hva vi kan tilby - eller kontakt oss!

Våre tjenesterKontakt oss

Flere nyheter